21 - Willem-Alexanderplein 2 - WelKOM huis

Over creatief binnen Wel-KOM

Binnen het Wel-KOM huis lopen flink wat creatievelingen rond. In het inloophuis bevindt zich een atelier waar bezoekers hun handen uit de mouwen kunnen steken om creatief bezig te gaan. Dit kan zowel zelfstandig als onder begeleiding. Met deze begeleiding is het mogelijk om zo die extra stimulans te vinden om aan de slag te gaan, nieuwe creatieve vormen en technieken te ontdekken en op een laagdrempelige manier in sociaal contact te zijn. Een vrijwilliger geeft individuele schilderles, een stagiaire biedt verschillende creatieve activiteiten aan, een medewerker begeleidt een creatieve hersteltraining en er zijn door het jaar heen regelmatig creatieve workshops te volgen. De verschillende mogelijkheden om creatieve dagbesteding te volgen zijn een enorm waardevol onderdeel van het Wel-KOM huis. Het is een prachtige manier voor bezoekers om lekker actief te blijven, zich te blijven ontwikkelen, eigenwaarde te versterken, meer zingeving te ervaren en tot rust te komen. Door de tijd heen zijn er zo ook al veel mooie kunstwerken ontstaan!

Wie zijn wij?

De atelierroute biedt een mooie kans om onze kunstwerken te delen met andere kunstliefhebbers in de omgeving Nijkerk. Graag doen wij hier aan mee en willen wij ons even voorstellen. Wij zijn Emmy, Thea, Esmee, Laura en Martin. Zowel binnen het inloophuis als daarbuiten zijn wij met veel plezier creatief bezig.

We hebben zin in de atelierroute

We kijken er naar uit om u te ontmoeten en onze kunstwerken aan u te presenteren onder het genot van koffie, thee en wat lekkers. Graag tot dan!

Alleen op zaterdag

Schilderen en objecten

Emmy

Mijn naam is Emmy. Zo nu en dan is variatie in mijn werk een must om zo ook weer eens iets anders uit te proberen. Maar ik val altijd weer terug op het werken met acrylverf. Dat is wat ik veel doe en wat mij prima ligt. Ook ga ik soms op pad om te fotograferen in de natuur. In het verleden heb ik meegedaan aan een wedstrijd waarbij kunstwerken in de stijl van Van Gogh gemaakt moesten worden. Ik heb toen een prijs gewonnen. De werken waarmee ik deze prijs heb gewonnen, zijn ook tijdens de atelierroute te bezichtigen. Ook heb ik al eerder geëxposeerd met mijn werken en dit vond ik erg leuk om te doen.

Thea

Ik ben al vanaf jonge leeftijd op verschillende vlakken actief. Eigenlijk heb ik nu ook nog dat ik me niet op één techniek richt. Vijf jaar geleden heb ik een cursus fotografisch tekenen gedaan. Ook daar heb ik veel plezier aan beleefd en nog steeds heeft deze techniek een meditatieve werking op mij. Schilderen met acrylverf vind ik ook heel uitdagend en de laatste tijd houd ik me vaak bezig met mixed media. Objecten maken van gerecycled materiaal is ook één van mijn favoriete bezigheden. Maar waar het voor mij om gaat is de flow waar ik in terecht kom op het moment dat ik helemaal opga in mijn bezigheid. Even alles om me heen vergeten en helemaal in het nu zijn. Mijn inspiratie haal ik uit de natuur, spiritualiteit en de fantasie. In het verleden heb ik creatieve workshops verzorgd bij het Wel-KOM huis en op het moment doe ik dat even alleen op individuele basis.

Esmee

Hallo ik ben Esmee van Beek, ik ben 48 jaar en woon in Nijkerk. Ik ben begonnen met tekenen door mijn oma: zij tekende en schilderde ook altijd. Eigenlijk bijna iedereen in de familie van mijn moeders kant is creatief. Zowel mijn oma, moeder, tantje, nichtje en ik dus. Ik ben beginnen op mijn 8e levensjaar en ging zo door tot mijn 15e. Een tijdje ben ik door omstandigheden gestopt. Toen ik 43 was, heb ik tien lessen gevolgd en toen dacht ik: hier wil ik eigenlijk wel weer wat mee. Maar omdat ik geen rijbewijs had en mijn juf in Amersfoort ging lesgeven, ben ik maar uit mezelf weer verder gegaan. Ik ben vooral van het acryl schilderen. Soms schilder ik realistisch en soms abstract. Ik ken vele technieken maar zou nog wel meer willen leren. Ik heb een eigen atelier waar ik graag kom en eigenlijk wel weer meer aan de slag wil gaan. Ook schilder ik soms in het Wel-KOM huis. Ik heb meerdere keren geëxposeerd met anderen en dat was een leuke ervaring.

Laura

Als kind tekende ik altijd veel. Het ging eigenlijk als vanzelf. Het was voor mij een ontspannende manier om mezelf minuten tot uren te laten switchen tussen- en het uiteindelijk belanden in- een soort vermenging van een focus in het wat meer technisch bezig zijn en het wegdromen in fantasie. Op de middelbare school heb ik kennisgemaakt met het schilderen met acrylverf. Sindsdien heb ik mezelf op autodidactische wijze door de jaren heen steeds verder ontwikkeld. Het tekenen en (voornamelijk) schilderen gaat met fases in mijn leven op en af; er zijn periodes waarin ik erg actief ben en soms ligt het ook even stil. Het blijft wel een vast onderdeel in mijn leven. Sinds 2019 geef ik als vrijwilliger schilderles bij het Wel-KOM huis. Dit doe ik met veel plezier. Ik vind het erg leuk om een bijdrage te leveren binnen het creatieve proces van de medemens en ik leer er zelf op verschillende gebieden ook enorm veel van. Ik vind het prachtig om te zien hoe bezoekers groeien en opleven door het creatief bezig zijn. In 2021 heb ik de Herstel Training Beeldend gevolgd die ook aangeboden wordt binnen Wel-KOM. Dit vond ik een mooie manier om het creatieve stuk samen te voegen met mijn persoonlijke ontwikkeling. De training heeft me wat het toepassen van kunstvormen betreft ook wat meer uit mijn comfortzone getrokken, iets waar ik in het heden ook wat verder mee experimenteer. In de basis blijft het schilderen met acrylverf mijn favoriet.

Martin

Hallo beste mensen, mijn naam is Martin van Lokhorst en ben 59 jaar. Schilderen doe ik nu ongeveer 2 jaar en voor mijn plezier. Het is voor mij ook een verlenging van mijn priester zijn. Al mijn werk is dan ook religieus en verwijst naar de Mystiek. De apostolische kapel in Nijkerk is dan ook behangen met werk van mij. Kunst en Mystiek gaan naar mijn mening dan goed samen.